Proef!

Proef! is een educatieve ervaringsgerichte doorgaande leerlijn voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar, bestaande uit lessen over natuur, techniek en wetenschap.
Hierbij gaan kinderen zelf op onderzoek uit, worden ze uitgedaagd om proefjes te doen, te experimenteren en zelf creatieve oplossingen voor gestelde problemen te vinden.

De begeleiders handelen vanuit de Steensoep visie. Dit betekent dat zij zijn getraind om groepen te begeleiden en condities te creƫren waarin het zelfvertrouwen en de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen groeien. Het is voor een kind een machtig gevoel om zelfstandig en in samenwerking met andere kinderen proeven uit te voeren en tot ongekende oplossingen te komen met materialen en gereedschappen die zij normaal gesproken niet zomaar mogen hanteren.

Proef! heeft twee hoofddoelen:
– het vergroten en versterken van sociaal-emotionele vaardigheden;
– het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van natuur, techniek en wetenschap.

Binnen het project dragen we bij aan het wereldbeeld van kinderen door hen te leren over de verbondenheid van mens en natuur en de verbondenheid van mensen onderling. In combinatie met het vergroten van zelfvertrouwen, sociaal emotionele vaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden werken we aan sociale duurzaamheid.